0493 - 672672

Hern Bay 2016

Deze week bezoeken onze leerlingen van at1a en gy1a Herne Bay. Hier leest u meer over hun reis. In de loop van de week plaatsen we foto's en verhalen van hun belevenissen.

De foto's van de reis zijn te vinden in dit fotoalbum.

Donderdag 14 april 2016

Vandaag was wederom een schitterende dag en we zijn op Reculver Beach geweest! De weg ernaar toe was een hele beleving!!! Aangezien op deze straat één bus of net twee auto's elkaar kunnen passeren. En wij moesten langs veel geparkeerde auto’s en dat was soms een beetje krap. Gelukkig is Johan, onze chauffeur, een hele goede. En om het nog spannender te maken heeft hij deze weg vandaag 4x gereden. Corien is namelijk met een leerling naar het politiebureau in Canterbury gegaan om aangifte te doen van een verloren ID.

Al om 9.30 uur 's ochtends stonden alle leerlingen op Reculver Beach. Daar hebben 2  lokale gidsen uitleg gegeven over de kustlijn van Kent en over alle beestjes die er leven. Na die uitleg was het tijd om zelf fossielen en haaientanden te gaan zoeken. Luca had de eerste en er volgden er nog veel meer. Lieke had er zelfs drie! In totaal hebben we 18 haaientanden gevonden. Het was dus een geweldig jaar om haaientanden te zoeken!

Na deze zoektocht was het tijd voor een smakelijke lunch buiten op het veld. De weergoden waren ons de hele dag gunstig gezind, dus daar hebben we danig gebruik van gemaakt; de voetbal werd uit de bus gehaald en alle leerlingen en docenten hebben de tijd genomen om heerlijk uit te razen.

Na een kort busritje kwamen we vroeg in de middag aan in het winkelcentrum Westwood Cross. Iedereen heeft daar nog even naar hartenlust kunnen shoppen voordat we met de hele groep een volledige bioscoopzaal innamen.
Na de film ' Superman versus Batman' zijn we moe maar voldaan terug naar Herne Bay gereden. Daar zijn alle kinderen weer netjes op tijd opgehaald door de gastgezinnen.

Morgen is de terugreis en we verwachten tussen 19.00 uur en 19.30 uur aan te komen in Asten. We laten de leerlingen een sms sturen zodra we de grens van België naar Nederland passeren.

Woensdag 13 april 2016

Vanmorgen zijn we heel vroeg (om 7.00 uur) vertrokken naar Londen. We zijn op bezoek geweest bij de basisscholen Smithy en Redland. De leerlingen werden in groepjes van 4 of 5 leerlingen verdeeld en kregen twee gidsen die een rondleiding hebben gegeven door hun school en natuurlijk hebben de leerlingen veel vragen kunnen stellen. In de kleine pauze was er een echte interland op het schoolplein tussen de Britse en de Nederlandse kinderen. De Britten hebben gewonnen

Na de pauze mochten onze leerlingen deelnemen aan een assembly (ik kan geen goed Nederlands woord bedenken) en daarna gingen onze leerlingen mee naar de klas van hun gids. Om 12.30 uur werd er een warme lunch geserveerd en konden ze kiezen uit verschillende warme gerechten. Natuurlijk waren er ook drie soorten groentes om uit te kiezen en meer dan genoeg fruit. Want deze twee scholen zijn gezond! Jamie Oliver zou trots zijn.

Om 13.15 uur vertrokken we bij de basisscholen. Johan, onze buschauffeur, zorgde ervoor dat we een rondleiding kegen door de stad en zette ons daarna af bij het Science museum en het National History Museum (NHM). In het Science museum hadden wedit jaar een beetje pech want de afdeling met proefjes wordt verbouwd. Gelukkig is er veel te zien in de museumwinkel en is er een interactief deel op de eerste verdieping.

Daarna zijn we doorgereden naar Dartford om wat te eten bij de McDonald en om 20.30 uur waren we weer terug in Herne Bay en werd iedereen netjes op tijd opgehaald.

Dinsdag 12 april 2016

Vanmorgen kwamen de leerlingen allemaal bij de bus met de verhalen over hun gastgezinnen. De een was nog leuker dan de ander. Sommige moeten nog een beetje wennen aan het ontbijt of hoe anders de huizen zijn.

Het oogde een beetje regenachtig, maar eenmaal in Canterbury kwam de zon tevoorschijn en werd het een prachtige zonnige dag. Samen zijn we naar het pleintje voor de kathedraal gelopen en daar hebben we de leerlingen in groepen van 12 een scavenger hunt (speurtocht) laten doen. De opdrachten waren zo moeilijk dat ze Engelse mensen om hulp hebben moeten vragen. Rond 12.00 zijn we met alle leerlingen naar de supermarkt gegaan en iedereen mocht fruit en wat te drinken uitzoeken. Met z'n allen hebben we zitten picknicken op de parkeerplaats. Rond 15.00 uur zijn we naar de rondvaartboten gelopen. Helaas konden we vandaag niet varen door het hoge waterpeil en de sterke stroming. In plaats van een boottocht hebben de gidsen met ons de route gelopen en hebben uitgebreid verteld over de historie van Canterbury. Vandaag was ook de mogelijkheid om souvenirs te kopen en dat is dan ook volop gedaan. Om 18.30 uur waren we terug in Herne Bay en zijn alle kinderen weer opgehaald door hun gastgezin.

Maandag 11 april 2016

Vanmorgen zijn we na heel veel check- en dubbelcheckwerk vertrokken naar Herne Bay. Bij Antwerpen kwamen we even in de file te staan en daarna  hebben we gepauzeerd bij een wegrestaurant. Alle leerlingen konden hier even naar de wc. Ze stonden netjes in de rij voor de automaat waar dan het muntje van €0,50 ingegooid moest worden. Gelukkig kon je het bonnetje gebruiken om wat lekkers te kopen in het winkeltje.

We waren  al om 12.30 uur in Duinkerken en onze boot zou om 14.00 uur vertrekken. Gelukkig was er een wachtruimte met verschillende frisdrank- en snoepautomaten en een speelgedeelte. Eenmaal in Dover heeft de buschauffeur ons allemaal bij Dover Castle afgezet.

Dover Castle was erg leuk. Er stond een flinke wind en we hebben even ( letterlijk) kunnen uitwaaien. We hebben gekeken bij de Romeinse vuurtoren, de Angelsaksische kerk en natuurlijk het kasteel zelf. Ondertussen was het begonnen met regenen en vonden we het niet erg om in de bus te stappen om naar Herne Bay te gaan.

Ook in Herne Bay waren we op tijd en om 19.00 uur waren alle kinderen door de verschillende gastgezinnen opgehaald. Altijd weer een spannend moment.

8 april 2016

Over een paar dagen is het zo ver, we gaan naar Herne Bay! Zo kort voor vertrek hebben we nog een paar mededelingen:

Alle bagage die niet als handbagage mee gaat in de bus moet voorzien worden van het label met naam en bestemming. Indien u meer stuks bagage heeft (plastic tas met laarzen bijvoorbeeld) moeten deze ook worden voorzien van naam en bestemming. Graag ook een naam aan de binnenkant van de laars.
Iedereen moet zelf door de douane, dus het geldig reisdocument moet meegegeven worden in de handbagage. Leerlingen moeten deze vast houden bij het instappen op school.
Iedere dag zullen we proberen om een kort verslagje over de dag te schrijven. Samen met een paar foto's mailen we die naar school, een collega zal ze de volgende dag dan op de website van school  plaatsen.

De weerberichten vertellen ons dat het meenemen van regenkleding aan te raden is, op dit moment voorspellen ze 13 graden en regen.  Voor het actuele weerbericht voor de regio waarin wij verblijven: http://www.metoffice.gov.uk/weather/uk/se/se_forecast_weather.html of http://news.bbc.co.uk/weather/forecast/8

Op vrijdag 15 april komen we rond 19.30 uur weer aan op school. We zullen de leerlingen laten sms-en als we net de Belgische-Nederlandse grens zijn gepasseerd. Komende maandag vertrekken we vanaf het Varendonck College om 8.00 uur. Graag dus om 7.30 uur aanwezig zijn.

We verheugen ons er op u daar te zien.